Modificările privind taxarea în România, pentru ca guvernanții să acopere găurile de la buget – pe care tot ei le-au făcut! – par să urmeze principiul din banc: statul ia tot! Sau, altminteri spus, ”mâna statului greblă se făcu”! Potrivit celei mai noi variante de modificare a Codului Fiscal, statul taxează companiile și pentru banii pe care îi încasează pentru stat (vezi –modificari Cod Fiscal)! Sectorul energetic, în special furnizorii, vor fi extrem de afectați!
În ultimele săptămâni sunt ”frământări” intense pe scena politică! Motivul: bugetul nu are bani destui! Iar, partea cea mai proastă este că lipsa banilor devine tot mai acută în 2024, an electoral, cu 4 tipuri de alegeri: locale, parlamentare, prezidențiale și europarlamentare! Adică exact atunci când, tradițional, guvernanții dau cele mai multe ”pomeni electorale”! Iar acum se regăsesc în situația că nu mai au de unde le da! Și-și pun problema dacă vor mai fi realeși!
Un motiv cu adevărat îngrijorător este acela că România se află în procedură de deficit excesiv. Mai exact, potrivit reglementărilor europene pe care ni le-am asumat, deficitul nu poate depăși 3% din PIB. În anul 2019, România a ajuns la un deficit de 4,6% din PIB, așa că, în martie 2020, Bruxellesul a deschis procedura de deficit excesiv. Iar nerespectarea pașilor asumați pentru reîncadrarea în limita de 3% atrage după sine sancțiuni, care pot ajunge până la amendă de 0,5% din PIB și suspendarea fondurilor europene!
România ar fi trebuit, anul acesta, să aibă un deficit de 4,4%, iar în 2024 – să revină sub pragul de 3%.
Având în vedere cheltuielile cu nemiluita făcute de guvernanți (unele firești – precum plafonarea/compensarea facturilor la curent și gaze, altele absolut nefirești – precum majorarea salariilor ”conțopiștilor” de-a lungul anilor), România nu are cum să se încadreze anul acesta în limita de 4,4% deficit bugetar! Iar anul viitor, dacă lucrurile merg ca până acum, nici vorbă să scadă sub 3%!
De ”frica” sancțiunilor, care ar putea ajunge până la suspendarea fondurilor europene, autoritățile de la București caută soluții pentru creșterea veniturilor bugetare! Deocamdată pare că nici nu le trece prin cap să taie cheltuielile aiuristice! În special cele cu ”pomenile electorale”!
Impozit 0,5% din venituri pentru toate marile companii
Potrivit celei mai noi variante de modificare a Codului Fiscal, o mulțime de facilități fiscale sunt anulate, de la procentul privind deductibilitatea cheltuielilor cu școala copiilor (de exemplu), până la dobânzile pentru titlurile de stat și salariile IT-iștilor ce depășesc 10.000 lei brut.
De asemenea, microîntreprinderile cu venituri peste 60.000 lei anual plătesc 3% impozit, iar băncile plătesc 1% din venituri ca impozit la stat.
Poate cea mai năstrușnică idee a guvernanților o reprezintă taxarea tuturor companiilor cu 0,5% din venituri! Sigur, este vorba despre companiile cu venituri de peste 50 milioane euro anual, iar formula ține cont de amortizări, de exemplu, dar, practic, nu ține cont de cheltuielile companiilor!
Se ajunge până acolo încât firmele sunt taxate și pentru banii pe care îi colectează pentru stat!
Un exemplu în acest sens îl reprezintă furnizorii de energie electrică și gaze naturale.
Prețul final, de pe factură, pe care îl plătesc consumatorii de energie electrică, de exemplu, are mai multe componente: prețul efectiv al curentului, tariful de transport pe liniile de înaltă tensiune, cel de distribuție (pentru ”sârmele” care ajung la priză și întrerupător), certificate verzi, bonus de cogenerare, TVA și acciză. Un consumator, în special cel casnic, dar și industrial, nu are contract direct cu Transelectrica (”proprietara” liniilor de înaltă tensiune), cu distribuitorii (cei ce dețin ”sârmele”) sau cu producătorii (pentru ”curent”, pentru certificate verzi și bonus de cogenerare). Aceste contracte le are furnizorul. Practic, furnizorul încasează de la consumatori toate aceste tarife și apoi le transmite Transelectrica, distribuitorilor și producătorilor (clasici și regenerabili).
Prima aberație din modificările la Codul Fiscal: chiar dacă doar face oficiile de a încasa și apoi plătește producătorilor, distribuitorilor și transportatorului sumele întregi preluate de la consumatori, furnizorii trebuie să plătească statului 0,5% din încasări! Deși încasările nu le face pentru el, ci pentru cei în drept!
Dar, poate cea mai mare ”bazbuzucie” este aceea că furnizorii trebuie să plătească la stat 0,5% din încasările de TVA și accize preluate de la consumatori și transmise statului. De exemplu, pe o factură TVA-ul și acciza reprezintă 100 de lei. Furnizorul încasează acești bani de la consumator și, ”în secunda doi”, îi transmite statului. Dar, fiind încasări, deci venituri din punctul de vedere al statului, trebuie ca furnizorul să plătească statului 5 lei, sub formă de impozit de 0,5% din suma încasată și livrată statului!
Adică, după ce că face pe ”recuperatorul” pentru stat și-i încasează dările, un furnizor mai trebuie să și plătească pentru asta!
Aceeași problemă o vor avea și benzinarii, de exemplu. Prețul carburanților include TVA-ul și acciza. Pentru care benzinarii vor trebui să plătească statului 0,5% pentru că-i încasează și-i transmite banii colectați!
Numai autorităților de la București le-ar putea da prin cap năstrușnicii atât de mari! Bancurile sunt nemuritoare în România: statul chiar ia tot!