
Georgios STASSIS
Grupul elen Power Public Corporation (PPC), prezent și în România după ce a preluat acțiunile Enel din țara noastră, a înregistrat o performanță solidă și în cursul anului 2024, cu EBITDA ajustat crescând la 1,8 miliarde de euro – un plus de 41% față de 2023. Investițiile în surse regenerabile de energie (RES), producția flexibilă, precum și în proiectele de distribuție și digitalizare au continuat să crească, valorificând oportunitățile oferite de tranziția energetică și reducând riscurile asociate eliminării treptate a lignitului, se arată într-un comunicat de presă.
Investițiile totale au atins 3 miliarde de euro, înregistrând o creștere semnificativă în activitățile de distribuție și RES, în conformitate cu planul PPC de a majora ponderea energiei curate în mixul său de producție și de a îmbunătăți și digitaliza rețelele de distribuție. Cea mai mare parte a acestor investiții sunt destinate dezvoltării, aproximativ 85% din total fiind alocate pentru RES, producție flexibilă și distribuția energiei electrice.
Capacitatea instalată în RES a ajuns la 5,5 GW la sfârșitul anului 2024, față de 4,6 GW în 2023, atingând în prezent 6,2 GW, odată cu finalizarea unor proiecte totalizând 0,7 GW. Se preconizează o creștere semnificativă a capacității instalate în RES în trimestrele următoare, având în vedere că există deja un portofoliu de proiecte de 3,7 GW aflate în construcție, în faza de pregătire pentru construcție sau în etapa de licitație.
Producția pe bază de lignit a scăzut cu aproximativ 28% în 2024 față de 2023, ajungând la 3,2 TWh, ceea ce reprezintă 15% din producția totală a PPC. Pe de altă parte, producția din surse regenerabile (RES) a înregistrat o ușoară creștere față de anul precedent, în ciuda unei producții hidroenergetice reduse din cauza secetei, atingând 6,2 TWh, echivalent cu 29% din producția totală de energie a PPC. Drept urmare, intensitatea emisiilor de CO2 (Scope 1) a scăzut cu 2% comparativ cu 2023.
Îmbunătățirea profitabilității operaționale (EBITDA ajustat ajungând la 1,8 miliarde de euro, un plus de 41% față de 2023) a fost determinată de contribuția mai mare a activităților din Grecia, atât în distribuție, cât și în segmentul integrat de afaceri, precum și de consolidarea operațiunilor din România pentru întregul an, comparativ cu 2023, și de adăugarea Kotsovolos în Grecia.
Profitul net ajustat s-a situat la 426 milioane de euro în 2024, față de 206 milioane de euro în 2023, iar venitul net ajustat după plata intereselor minoritare a ajuns la 365 milioane de euro, în creștere de la 140 milioane de euro.
Gradul de îndatorare netă (datoria netă/EBITDA) a fost de 2,8 în 2024, mult sub plafonul autoimpus de 3,5, cu o datorie netă de 5,1 miliarde de euro la 31.12.2024.
PPC continuă distribuirea dividendelor pentru al doilea an consecutiv, Consiliul de Administrație propunând Adunării Generale Anuale un dividend de 0,40 euro/acțiune, în creștere cu 60% față de 2023 (luând în considerare excluderea acțiunilor proprii achiziționate de companie, care nu sunt eligibile pentru dividend), aliniat pe deplin cu prevederile Planului Strategic pentru perioada 2025 – 2027.
Perspective pentru 2025
PPC își reafirmă obiectivele pentru 2025, anunțate în cadrul Capital Markets Day din noiembrie 2024, vizând un EBITDA ajustat de 2 miliarde de euro, un profit net ajustat după plata intereselor minoritare de peste 0,4 miliarde de euro și un dividend de 0,60 euro/acțiune (+140% față de 2023).
“2024 a fost încă un an de performanță solidă pentru PPC, atingând 1,8 miliarde de euro în termeni de EBITDA, ceea ce înseamnă că ne-am dublat practic profitabilitatea operațională în ultimii trei ani, comparativ cu 2021, când a fost realizată majorarea capitalului social. Această creștere s-a reflectat și în rezultatele financiare nete, permițându-ne să creștem distribuția dividendelor la 0,40 de euro pe acțiune pentru 2024. În plus, ne-am crescut investițiile la aproximativ 3 miliarde de euro, concentrându-ne în principal pe proiecte de energie regenerabilă și distribuție, în concordanță cu obiectivul nostru de a deveni un jucător de top în domeniul energiei curate și tehnologiei energetice (powertech) în regiunea Europei de Sud-Est. Am crescut semnificativ capacitatea noastră de energie regenerabilă la 6,2 GW și suntem pe drumul cel bun pentru a elimina lignitul până în 2026. În același timp, PPC a redus și mai mult tarifele la electricitate pentru clienții săi în 2024, absorbind volatilitatea prețurilor din piața angro de energie. Această performanță demonstrează reziliența modelului nostru integrat, care ne oferă atât stabilitate într-un mediu de piață volatil, cât și oportunități pentru creștere suplimentară. Privind spre viitor, ne bazăm pe acest model pentru a implementa investiții semnificative, respectând obiectivele de rentabilitate stabilite în Planul nostru Strategic, cu scopul de a crea valoare pentru acționarii noștri, clienți și țările în care activăm”, a declarat Georgios Stassis, președinte și CEO al PPC.